Vedtægter for Hygge og Kulturklubben i Faxe
§1.Klubbens navn og hjemsted.
Klubbens navn er Hygge og Kulturklubben i Faxe.
Klubbens hjemsted er Faxe Kommune.
Klubbens adresse er hos den til enhver tid værende formand.
§2.Klubbens formål.
Klubbens formål er at formidle kulturelt og socialt samvær til borgere i Faxe Kommune, der er pensionister og efterlønnere.
Dettte sker bl.a. i form af biografforestillinger, foredrag, musikunderholdning, bankospil, fester, udflugter og rejser.
§3.Medlemskreds.
Som medlemmer af klubben kan optages pensionister og efterlønnere bosiddende i Faxe Kommune.
Medlemskabet ophører ved udmeldelse eller hvis kontinentet ikke er betalt.
§4.Kontingent.
Det årlige kontingent fastsættes på den årlige generalforsamling – og udgør sammen med eventuelle tilskud klubbens kapitalgrundlag.
Kontingentet opkræves 1 gang årligt.
Gæstekontingent kan fastsættes af generalforsamlingen.
§5.Ledelsen.
Klubben ledes af en ulønnet bestyrelse på 6 medlemmer – nemlig:
- Formand.
- Kasserer
- 4 Bestyrelsesmedlemmer
- 2 Bestyrelsessuppleanter
- 1 Revisor
- 1 Revisorsuppleant.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næsteformand og sekretær på førstkommende møde efter generalforsamlingen, og holder møde så ofte det er påkrævet.
Beslutninger tages ved simpel majoritet. I tilfælde af stemmelighed har formandens stemme udslaget.
§6.Generalforsamlingen
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i januar kvartal, og skal indkaldes med mindst 14 dages varsel.
Indkaldelsen kan ske ved annoncering i Æbleskuddet og opslag i Æblehaven – samt ved annoncering i Faxebugten.
Forslag der ønskes behandlet skal indgives skriftligt til formanden senest 6 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed, og træffer beslutning ved almindelig stemmeflertal. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. Forlanges skriftlig afstemning skal dette imødekommes.
Formand og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år. Kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Suppleanter til bestyrelsen – 1 Revisor og 1 Revisorsuppleant er på valg hvert år. Genvalg for alle kan finde sted.
Dagsorden skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Valg af stemmetællere.
- Formandens beretning om klubbens virksomhed.
- Forelæggelse af klubbens reviderede regnskab. (følger Kalenderåret.)
- Forslag til budget.
- Fastsættelse af kontingent.
- Valg jvfr. § 6. stk 5.
- Indkomne forslag.
- Eventuelt.
Lovændringer – jvfr. dog § 8. – kan vedtages på en ordinær generalforsamling såfremt ¾ af de fremmødte medlemmer stemmer derfor, og forslaget er indsendt så bestids, at det fremgår af indkaldelsen til generalforsamlingen.
§7. Ekstaordinær generalforsamling.
Ekstaordinær generalforsamling afholdes når bestyrelsen finder det nødvendigt eller 1/3 af medlemmerne begærer dette skriftligt.
Indkaldelse skal sker med mindst 1 måneds varsel, på samme måde som nævnt i §6.
Motiveret dagsorden skal foreligge.
§8.Ophævelse af klubben.
Såfremt det på en generalforsamling vedtages at ophæve klubben, skal dette vedtages med 3/4 af de tilstedeværende medlemmer – og efterfølgende på en ny generalforsamling senest 1 måned efter, og da også med ¾ af de tilstedeværende medlemmer.
Klubbens eventuelle midler vil i så fald tilfalde Æblehaven, Arkivalierne afleveres til Faxe byhistoriske arkiv.
Ovenstående vedtægter er vedtaget på klubbens generalforsamling. Jan. 2013.
- Formand: Hanne Petersen.
- Dirigent: Aage Jackob Jensen.
Regler for tilmelding til arrangementer i Æblehaven.
Som nyt medlem ringer man til formanden eller kassereren, og siger når man deltager 1. gang I et arrangement.
Ved senere deltagelse skal man – af hensyn til køkkenet – skrive sig på tilmeldingsliste – helst ved forudgående arrangement – men senest dagen før det aktuelle arrangement.
Hvis ikke dette er sket i forbindelse med foredrag og musikarrangementer , er man velkommen til at deltage, men kan ikke forvente , at der bliver serveret kaffe og kage.
Ved banko er tilmelding ikke nødvendig.
Til fester med mad er tilmeldingsfristen 5 dage, og tilmeldingen er bindende.
Ved sygdom melder man sig fra så hurtigt som muligt, og man kan ikke forvente at få eventuelt indbetalte beløb retur, hvis klubben har udgifter uanset frameldingen , og det samme er tilfældet ved framelding efter tilmeldigsfristens udløb.
Ved tilmeldinger er ” først til mølle- princippet” gældende.
Ved biografforestillinger.
Tilmelding ikke nødvendig.
Ved udflugter og rejsearrangementer.
Reglerne vil fremgå af indbydelsen, men også her vil” først til mølle- princippet ”Være gældende.